Eigenaarschap in het onderwijs

Persoonlijk Leren gaat over het bieden van unieke, op individuele leerlingen toegespitste leerprocessen. Technologische hulpmiddelen zoals IT-systemen, data sets en analytische software maken gepersonaliseerd leren mogelijk voor grote groepen leerlingen, van: https://www.onderwijsvanmorgen.nl/7-dingen-die-je-moet-weten-over-gepersonaliseerd-leren/, gedownload op 17 - 10 - 2017. 

 

De bovenstaande definitie is lastig te begrijpen en vaag, vandaar dat ik het hieronder probeer verder uit te leggen en te versimpelen. 

Persoonlijk Leren gaat namelijk hand in hand met Eigenaarschap. Leerlingen moeten eigenaar worden van hun eigen leren, op welke manier dan ook. Hopelijk heeft u na het lezen van de de onderstaande informatie en de praktische uitwerking, een beter beeld voor het bieden van diverse manieren, waarop de leerling aan dit eigenaarschap kan toewerken.

Eigenaar worden van je eigen leren klinkt als een droom. Als docent bepaal jij toch zeker zelf wel wat en wanneer je stof wilt behandelen?!

Dat klopt, maar de manier waarop en andere voorwaarden als met wie, zou de leerling meer zelf moeten kunnen bepalen. Uiteindelijk gaat het erom de leerlingen voor te bereiden op een maatschappij die snel en veel veranderd. De leerlingen (en wij) van nu zullen een leven lang moeten blijven leren om het tempo van de wereld om ons heen bij te kunnen houden. 

Bij de praktische uitwerk van Persoonlijk Leren, staan een aantal hulpmiddelen voor het uitvoeren van differentiëren in de praktijk.